همانطور که می دانید در دهه های اخیر بحث ها و تحقیقات علمی پیرامون تاثیر یادگیری موسیقی بر عملکرد مغز و سیستم عصبی به گونه ای متقاعد کننده مطرح شده که کمتر خواننده ای می تواند ازکنار آن بی تفاوت بگذرد. بطور مثال چند نمونه از تاثیرات مثبت موسیقی اینجا آورده شده است :

  • کاهش استرس و تپش قلب و کنترل فشار خون 
  • بالارفتن هوش افراد درحال یادگیری موسیقی در مقایسه با همسالان 
  • ارتقا کیفیت زندگی اجتماعی 
  • بهبود مهارت های حرکتی و فیزیکی بخصوص در سالمندان 
  • بهبود حافظه 
  • دستیابی به کنترل فکر و خاموش کردن ذهن 
  • کنترل سرعت اندیشه و سرعت حرکات بدنی 
  • تقویت حس شنوایی و تفکیک صوتی 
  • بالارفتن اعتماد به نفس 
  • آشنایی و درگیرشدن با دنیایی جدید و غنی 
  • شکوفایی خلاقیت هنری و موسیقایی

احتمالا قبلا نیز با لیست های بلند بالایی مانند آنچه در این مقاله می بینید مواجه شده اید که از پشتوانه هزاران تحقیق علمی و عملی بهره مند است و کم کم هر خواننده ای متقاعد می شود که یادگیری موسیقی را بزودی شروع کند. اگر مایل به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید یکی از مقاله هایی که به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی مزایای یادگیری موسیقی است.

پس از کمی مطالعه ی اولیه در مورد این که چرا باید موسیقی یاد بگیریم احتمالا سوال شما با سوالات دیگری مانند سن یادگیری موسیقی جایگزین می شود.

 

سن و یادگیری موسیقی

 

این باور عمومی وجود دارد که فراگیری موسیقی باید از کودکی آغاز شود و با بالارفتن سن امکان یادگیری به شکلی که در کودکی ، با فراغت و توانایی ذهنی آن دوران فراهم است، دیگر در بزرگسالی امکان پذیر نیست. این تصورموجب شده که بسیاری افراد خود را از مواهب این هنر محروم کنند.

ما همه در مورد نوابغ مشهور موسیقی داستانهای بسیاری شنیده ایم. از موتزارت که اولین سمفونی خود را در سن ۸ سالگی نوشت تا استاد شجریان که برای اولین بار در سن ۱۲ سالگی صدایش از رادیو پخش شد. کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که تجربه موسیقی در سالهای اول زندگی در توسعه ی ذهنی کودکان بی نهایت اهمیت دارد اما نگران نباشید درست مانند دوچرخه سواری و یادگیری زبان، مهارت موسیقی را نیز می توان در سال های بعدی زندگی آموخت.

در ضمن تحقیقات علمی به تاثیر گذار بودن یادگیری موسیقی برروی سنین بالاتر و حتی بر روی بیمارهای حادی که روزگاری هیچ کس حتی تصور بهبود آنها را نداشت  پی برده است.

 

 به طور مثال برطبق آخرین تحقیق در مرکز علمی مراقبت سلامت سالخوردگی بایکرست ( این تحقیق در مجله ی علوم اعصاب در۲۴ می سال 2017 به چاپ رسیده ) دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نواختن یک سازمی تواند به سالمندان در حفظ مهارت ها ی شنیداری کمک کرده و از تحلیل رفتن توانایی های شناختی مربوط به سن جلوگیری کند. این یافته ها توسعه توانبخشی مغزاز طریق موسیقی را نشان می دهند. یادگیری نواختن صداها روی ساز، امواج مغز را تغییر می دهد به طوری که به سرعت به بهبود مهارت های شنوایی شخص منجرمی شود.

 

چه سنی برای یادگیری موسیقی مناسب است؟

 

چهار پاسخ برای این سوال وجود دارد:

کودکی ، نوجوانی ، بزرگسالی و دوران سالمندی.

 

متناسب کردن هدف یادگیری با سن

 

 

پیش از هر چیز باید هدف از یادگیری موسیقی مشخص و مورد توجه قرار گیرد. اگرهدف تربیت و پرورش یک متخصص ،موسیقیدان و نوازنده ی حرفه ای به معنی خاص است بهتر است این کار از کودکی بلافاصله پس از تولد کودک ، برنامه ریز و اجرا گردد. اما اگر هدف بهره بردن از علم موسیقی جهت تسهیل زندگی است باید نگاهمان را تغییر دهیم و با یادگیری موسیقی همانند سایر علوم  برخورد کنیم.

هر فردی در هرجامعه ای ،علوم پایه همچون ریاضی ،جغرافی و دیکته را آموزش دیده و بدون شک از این آموخته ها به اشکال گوناگون اگر چه ساده ولی ضروری بهره برده است  اما تعداد کمی از افراد از این علوم  به عنوان حرفه استفاده کرده اند مثلا ریاضیدان، پزشک و یا نویسنده شده اند. ضروری بودن یادگیری دیکته و ریاضی برای زندگی عادی و روزمره قابل بحث نیست و از موضوع انتخاب آن بعنوان حرفه فاصله دارد. موسیقی نیز دقیقا چنین رویکردی دارد. حتی در میانسالی یا پیری برخی از افراد جهت اهداف مختلف مثلا بهینه کردن کسب و کار یا داشتن فعالیت اجتماعی هدفمند و … . شروع به یادگیری علوم جدیدی می کنند که موسیقی یکی از این مهارت هاست. بنابراین اولین و مهم ترین نکته ی روشنگر این است که یادگیری موسیقی با عنوان یک علم  در زندگی ضروری است و به هر سنی خدمات مخصوصی ارائه می دهد.

 

منبع : http://khorshaa.ir/

 

 

 

موسیقی درمانی - بخش اول

یک تحقیق سیستماتیک در سال ۲۰۱۶ انجام شد که نشان می داد موسیقی درمانی در بهبود سلامت روانی افرادی که زندانی هستند تاثیر بسزایی دارد. با تحلیل ۵ تحقیق، محققین دریافته اند که موسیقی درمانی به ارتقای عزت نفس و عملکرد اجتماعی مجرمان کمک می کند. زندانیانی که ۲۰ جلسه و یا بیشتر موسیقی درمانی شده اند، در میزان افسردگی و اضطراب آن ها بهبود بالایی حاصل شده است.

اطلاعات نشان می دهند که موسیقی درمانی می تواند افسردگی را در سنین بالا کاهش دهد. تحلیل ۱۹ تحقیق نشان داد که با موسیقی درمانی که با درمان معمول ترکیب شده باشد می توان بهبودی  بیشتری نسبت به درمان معمولی تنها، حاصل کرد.

 

ادامه مطلب . . .